fanni fanni .

fanni

آموزش صفر تا صد عيب يابي برد الكترونيك

حتي اگر شما يك تكنسين و يا يك مهندس نباشيد، مي توانيد عيب يابي برد الكترونيكي را حتي با بررسي چشمي نيز انجام دهيد. برخي از مشكلات برد مدار چاپي واضح است. چه در يك كامپيوتر، سيستم سينماي خانگي يا ساير ابزار تكنولوژيكي. برخي مشكلات ساده و معمول مي‌تواند باعث شود بُرد مدار چاپي به خوبي كار نكند. بررسي كامل چشمي هر مشكل در برد مي‌تواند شما را از رفتن به يك تعميرگاه يا هزينه مالي غير ضروري، نجات دهد. از نگاه كردن نترسيد. فقط مطمئن باشيد كه دستگاه شما خاموش است تا هيچ ضربه‌اي نخوريد.

مراحل عيب يابي برد الكترونيكي

مرحله اول

در مرحله از آموزش عيب يابي بردهاي الكترونيكي بايد كاور را از تجهيزات برداريد. اكثر كاورهاي كامپيوتر يا موبايل با چهار پيچ نگه داشته شده‌اند. دو تا در هر طرف و نزديك قسمت پايين. پيچ‌ها را با پيچ‌گوشتي باز كنيد و آنها را كنار بگذاريد. كاور را برداريد.

عيب يابي برد الكترونيك را ميتوان در بعضي موارد با بررسي چشمي انجام داد

مرحله دوم

چك كنيد كه آيا تمام بردهاي مدار (CB) محكم وصل هستند يا خير. شما ممكن است يكي از آنها را داشته باشيد، اما اگر بيشتر بود، همه را بررسي كنيد. بسياري از CBها اتصالات چندپيني لبه‌اي دارند. كساني كه تجربه در اين زمينه دارند يا دوره آموزش تعميرات بردهاي الكترونيكي در تهران را گذرانده اند به خوبي مي دانند كه كوچكترين حركتي ممكن است باعث ضعف در كاركرد آنها شود. كارت‌ها را به آرامي به سمت اسلات‌هاي اتصال خودشان فشار دهيد تا مطمئن شويد كه همه آنها به طور كامل وصل شده‌اند.

مرحله سوم

در اين مرحله از عيب يابي برد الكترونيكي بايد قطعات تك اتصال (پلاگين) را بررسي كنيد. برخي تراشه‌ها، ” daughter boards ” يا بُردهاي ” piggy back” در سوكت خودشان جا زده مي‌شوند، و مي‌توانند اتصال ضعيفي داشته باشند. آنها را بيرون بكشيد و از نظر كثيفي و خوردگي پين‌ها بررسي كنيد، سپس مجددا آنها را به آرامي در جايشان قرار داده و فشار دهيد تا به درستي در جايشان قرار بگيرند. اين پين‌ها در صورت تميز بودن و نداشتن خوردگي بايد براق و روشن باشند.

تراشه‌ها بايد در سوكت خودشان به درستي جا زده شوند

و پين ها را از نظر كثيفي و خوردگي پين‌ها بررسي كنيد

مرحله چهارم

در همه جاي بُرد به دنبال آب يا اشياي خارجي بگرديد. گاهي اوقات يك خرده كاغذ در برد مي‌افتد كه مي‌تواند كاركرد آنرا متوقف كند.

در همه جاي برد به دنبال آب يا اشياي خارجي بگرديد

مرحله پنجم

اتصالات سيمي ثانويه را بررسي كنيد. بردهاي daughter و piggy-back ممكن است يك كابل اتصال داشته باشند كه فقط فشار وارد مي‌كند. برخي از اينها ممكن است در اثر حركت ضعيف شوند. آنها را بيرون بكشيد، از لحاظ پوسيدگي يا خوردگي بررسي كنيد و سپس آنها را جايگزين كنيد تا مطمئن شويد كه به شكل امن جا زده شده‌اند.

مرحله ششم

به دنبال قطعات سياه يا ذوب شده يا شكسته شده در مسيرهاي مدار چاپي و يا خطوط فلزي كوچك كه اجزا را در دو سمت مدار چاپي بهم متصل مي‌كند، بگرديد. اجزا ممكن است بسوزند و در اين صورت ممكن است دود كنند. همچنين به دنبال اجزاي متورم شده يا رنگ پريده باشيد.

مرحله هفتم

به دنبال مسيرهاي شكسته شده در قطعات بگرديد. برخي از اجزا داراي سيم‌هاي كوچكي هستند كه در كنار بُرد يا ساير اجزا مي‌توانند به راحتي شكسته شوند. قطعات بزرگتر را به آرامي تكان دهيد و ببينيد آيا سيم‌ها شكسته شده‌اند.

مرحله هشتم

براي عيب يابي برد الكترونيكي و رفع خرابي آن بايد به دنبال تَرَك‌ها در مدار باشيد. يك تَرَك مويي ممكن است بيش از حد مخرب نباشد اما مي‌تواند برخي علائم شكستگي مسير مدار را داشته باشد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ دى ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۵۰:۴۳ توسط:rad موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :